Hogere Conversie: Is Jouw Knop Wel Groot Genoeg?

Foto van Martijn Heijmans - auteur van artikel
Martijn Heijmans - Dropshipping en Webwinkel Expert

Geplaatst: 9 januari 2012 in Artikelen


Als ik een webwinkel advies geef, is mijn eerste vraag, hoe makkelijk is het om te bestellen? Als webwinkelier ben je dag in en dag uit bezig met je winkel, maar voor iedereen die je winkel het eerst bezoekt moet het heel duidelijk zijn waar ze moeten klikken om te kopen. Iedereen die op jouw site komt is een kans en je moet er alles aan doen om die naar een betalende klant te converteren. Maar hoe word iemand klant als hij niet weet hoe hij het product in zijn winkelmandje moet doen of waar hij moet afrekenen? Helaas zie ik nog vaak een veel te kleine ‘in winkelwagen’ knop, of soms zelfs een kleine text, soms zelfs ook nog in lichtgrijs. Verander het en zie je omzet groeien!

Het is bewezen dat een grotere opvallende knop meer bezoekers converteert naar kopers.  Een heel bekende is The Belcher button. Een foeilelijk ding, maar na heel lang testen wel bewezen goed te zijn voor je conversie. En het mooiste is dat iedereen hem mag gebruiken, voor een internationale klant heb ik dat ook al met succes gedaan. Onderstaande Belcher Button is natuurlijk erg Amerikaans, en als je hemt wilt gebruiken zul je hem moeten namaken en vertalen, maar het geeft wel aan hoe je moet denken.

Belcher Button

 

 

 

 

 

 

 

De Belcher button bevat een aantal elementen die je zelf ook zou kunnen gaan gebruiken:

  • Een duidelijk gebied die duidelijk maakt dat je er naar moet kijken
  • Een niet mis te verstande aanbiedingsprijs (je bespaart hier wel $200)
  • Een opvallende knop, met een duidelijke ‘call to action’
  • Onder de knop nogmaals de tekst, voor mensen die daar liever op klikken
  • Vertrouwen, logo’s die  mensen kennen

Ter inspiratie, hier hoe de Belcher Button er voor Nederland uit zou kunnen zien, mooi is anders natuurlijk.

Nederlandse versie van de Belcher button

 

 

 

 

 

 

Wil je deze button niet gebruiken, dan zijn er toch een hoop zaken die je van de Belcher button kunt  leren, daarom mijn tips:

  • Gebruik opvallende kleuren voor ‘toevoegen aan winkelmandje’ en ‘afrekenen’  (bij voorkeur geel, groen, oranje, eventueel blauw, niet rood, dat is gevaar!)
  • Gebruik het liefst knoppen die zo groot mogelijk zijn
  • Voeg onder de knoppen ook nog een link toe met dezelfde functionaliteit
  • Zorg dat op je website logo’s te zien zijn die mensen kennen, denk in Nederlands aan PostNL/DHL, iDeal, logo’s van de grote banken, etc.

Ondanks dit, is er niemand die je helemaal kan vertellen wat het beste werkt. Het kan zijn dat geel met de tekst ‘in mandje’ beter voor jouw werkt dan groen met ‘in winkelwagen’. Door zelf te testen kun jij erachter komen wat het beste voor jouw werkt. Dit kun je ook heel handig doen met Google Website Optimizer. Ik zal je later in een artikel vertellen hoe dat werkt, ik raad je daarom aan je in te schrijven voor mijn nieuwsbrief!

Voor kleuren en teksten kun je ook inspiratie zoeken bij de grotere, bekende webwinkels, je kunt er bijna zeker van zijn dat zij ze al getest hebben.

Bonus – Gratis knoppen voor jouw webwinkel!

Hieronder een aantal knoppen die je kunt gebruiken voor jouw webwinkel. Ik heb ze gemaakt, dus je kunt ze gebruiken, zonder toestemming van wie dan ook. Je mag onderstaande afbeelding, dus alle knoppen als verzameling, niet verspreiden zonder mijn toestemming. Kom je er niet om van deze afbeelding losse knoppen te maken? Reageer dan hieronder, er is altijd wel iemand om je te helpen!

Gratis in winkelwagen knoppen / buttons