Online Communiceren Deel 1 – Hoe Je Altijd Wint Als Je Kritiek Krijgt

Foto van Martijn Heijmans - auteur van artikel
Martijn Heijmans - Dropshipping en Webwinkel Expert

Geplaatst: 12 januari 2012 in Artikelen


Online CommunicerenAls webwinkelier of sitebeheerder ben je het visitekaartje van je site of onderneming. Het is dus belangrijk dat je jezelf goed presenteert. Online is dat vaak wat moeilijker omdat men je gezicht er niet bij ziet.

Daarom is het belangrijk dat je je communicatievaardigheden aanpast op het medium waarop je je begeeft, hier tips die ervoor zorgen dat jij een goed online imago krijgt en behoud.

Lees meer in het eerste deel van deze tweeluik over online communiceren. We beginnen met hoe je omgaat met kritiek en nog wat andere tips.

Tip 1 – Hoe je altijd wint als je kritiek krijgt

Als jij kritiek krijgt, verlies je eigenlijk nooit. Of je leert iets over diegene die je kritiek geeft (als het iemand is die je probeert neer te halen, zegt dat meer over de kritiekgever dan over jou) of je hebt een verbeterpunt te pakken en dat is mooi, want verbeteren is altijd goed! Hoe ga je te werk:

  • Bedenk of het terechte kritiek is – Bedank diegene, terechte kritiek is heel erg waardevol. Als je zaken direct kunt verbeteren, doe dit dan en laat het ze weten. Als je niet de middelen hebt om het gelijk te doen, leg dit dan uit, misschien kunnen ze je nog verder helpen.
  • Is het onterechte kritiek ? – Mensen willen vaak helpen, en onterechte kritiek word vaak gegeven uit jaloezie, onmacht of onkunde. Bedank diegene voor het nemen van de tijd om het op te schrijven en vraag eventueel om extra informatie. Blijft het negatief? Zeg dat je het er niet mee eens bent en laat het daarbij, verbeter alleen eventuele foutieve feitelijkheden. Mensen die meelezen zullen waarderen dat jij wel wilt luisteren, maar als de kritiekgever negatief blijft zullen ze hem herkennen als ‘zuurpruim’.

Tip 2 – Schrijf alleen wat je echt bedoeld

Omdat mensen je gezicht niet zien als ze jouw teksten lezen, missen ze de non-verbale communicatie die je normaal gesproken in een gesprek hebt. Dit betekend dat sarcasme, bepaalde vormen van humor, sneren en andere verborgen boodschappen niet aankomen. Vermijd dit dan ook, als je echt een grappige opmerking wilt maken, zorg er dan voor dat je grap niet op teveel manieren is uit te leggen. Sommige mensen vatten bijna alles negatief op, of zijn sneller beledigd dan jij.

Om eventuele misverstanden te vermijden is het sowieso verstandig om gebruik te maken van smilies.

Tip 4 – Niet kort door de bocht gaan

Het werkt ook niet om ‘kort door de bocht’ te gaan. Als het om een gevoelig onderwerp gaat kun je beter teveel schrijven dan te weinig, zodat mensen precies weten wat je bedoelt en er zelf geen uitleg aan geven. Het is niet perse zo dat mensen een tekst interpreten zoals jij die hebt bedoeld en veel mensen voelen zich snel aangevallen of vatten dingen negatief op. Zorg ervoor dat je zo duidelijk bent dat er geen misverstand over kan zijn dat je het goed bedoeld.

Voorbeeld:

Zeg niet: ‘ik vind jouw logo helemaal niets’ als je bedoeld: ‘De kleuren in je logo zijn mooi, ik snap je beeldmerk, maar het lettertype vind ik erg onduidelijk’.

Tip 5 – Tel tot tien

Als er mensen zijn die negatief zijn over jou persoonlijk, je producten of je winkel, dan kan het zijn dat je emotioneel word. Emoties zijn menselijk en daar is niets mis mee. Wees wel zo verstandig om niet te reageren als je kwaad of verdrietig bent. Loop even weg van je computer en ga iets anders doen. Het is heel normaal dat je voelt wat je voelt, maar vaak zakt het na een tijdje.

Denk dan goed na over wat iemand heeft geschreven. Probeer de punten ook te bekijken vanuit het standpunt van de schrijver en kijk dan of je er iets mee kunt. Bedenk goed dat je iets fout kunt doen, en dat dit helemaal niet erg is. Iedereen krijgt kritiek, en het is vooral hoe je ermee omgaat. Boosheid om kritiek is vaak omdat je zelf onzeker bent, of niet overtuigd van de goede bedoelingen van de kritiek gever. Daarom is het een goede vaardigheid om onder de knie te krijgen.

Meer tips?

Meer in deel 2! Die snel online zal komen. Volg ons Twitter account of schrijf in op de nieuwsbrief als je op de hoogte wilt blijven.