Online Communiceren Deel 2 – Bedenk Goed Wat Je Met Je Teksten Doet

Foto van Martijn Heijmans - auteur van artikel
Martijn Heijmans - Dropshipping en Webwinkel Expert

Geplaatst: 13 januari 2012 in Artikelen


Online CommunicerenIn dit tweede en laatste deel over online communiceren  (zie deel 1) wat meer voor de hand liggende tips, maar toch zaken die nog vaak fout gaan. Als online ondernemer is het belangrijk dat je er goed om denkt wat je zegt, en waar. Verder is het ook belangrijk dat je je op internet ‘goed verstaanbaar maakt’. Wat ik daarmee bedoel? Lees verder.

Tip 6 – Wat je op het internet zet is voor altijd

Als je iets op het internet zet op een pagina waarover je zelf geen controle hebt (dus een website beheerd door iemand anders) ga er dan vanuit dat het eeuwig op het internet kan blijven staan. Dit betekent dat je over tien jaar geconfronteerd kan worden met wat je nu op het internet hebt gezegd. Als je dus iets over je privé leven, financiële zaken, of andere precaire zaken plaatst, doe het dan niet onder je eigen naam. Je weet nooit wanneer dit weer ergens opduikt en of het tegen je gebruikt kan worden. Klanten Googlen vaak ook, omdat ze willen weten of je betrouwbaar bent, zaken uit het verleden kunnen je dan later dwars komen te zitten.

Tip 7 – Iedereen leest mee

Bedenk ook goed dat het internet vaak een openbaar medium is. Ga er dus nooit vanuit dat wat jij op het internet zet, gelezen word door de mensen waarvoor jij het hebt bedoeld. Ook op afgeschermde fora en sites kun je nog in je achterhoofd houden dat deze gehackt kunnen worden of dat door een fout de informatie alsnog publiek beschikbaar word. Er zijn gevallen bekend waar mensen hun baan verloren door de foto’s of informatie die zij op het net hebben gezet. Als je foto’s op het internet zet, zorg er dan voor dat ze netjes zijn, niet te bloot, niet dronken, geen activiteiten waar je je later voor zou kunnen schamen!

Tip 8 – Fouten maken mag, maar communiceer ze wel goed

Als je fouten hebt gemaakt, zie ze dan als een leermoment, en als een kans om je klant, en anderen die lezen wat je schrijft, te laten zien dat jij zo volwassen bent om je fouten toe te geven en ze op te lossen. Fouten maakt iedereen, en mensen zullen je fouten vaak wel vergeven. Het gaat erom hoe jij met je fouten omgaat. Geef ze toe, leg eventueel uit waarom het is fout gegaan en laat mensen welke lering je eruit hebt getrokken. Vervolgens kun je dan ook nog vertellen hoe je het in het vervolg anders aan zult pakken, en de meeste mensen zullen je gedrag waarderen.

Door op deze manier met je fouten om te gaan, kun je zelfs klanten winnen. We weten immers allemaal dat het menselijk is om fouten te maken. Jouw concurrenten kunnen dus ook fouten maken en als zij er op slechte manier mee omgaan, dan zullen klanten liever bij jou kopen, iemand die zijn fouten netjes oplost en ervoor zorgt dat het niet weer gebeurd.

Het is verder wel zo verstandig om te proberen het probleem in direct contact met de klant op te lossen, en het zo snel mogelijk uit het publieke domein te trekken. Mocht je de klanten moeten compenseren dan kunnen  publiek geplaatste oplossingen anderen op een idee brengen.

Tip 9 – Schrijf goed Nederlands

Last but not least, op internet word alles geschreven, het is daarom essentieel dat je ‘te verstaan bent’. Dit betekend dat je de normale schrijftaal in acht houd. Het is helemaal niet erg als je niet foutloos kunt schrijven (zie deze site 😉 ), dat kunnen heel veel mensen niet (behalve natuurlijk de mensen die je telkens weer op je schrijffouten wijzen, bedank ze maar, kan heel leerzaam zijn).

Hier nog wel een paar punten die misschien vanzelfsprekend lijken, maar toch nog vaak fout gaan:

  • Zinnen begin je met een hoofdletter
  • Zinnen eindig je met een punt
  • Zinnen zijn nooit helemaal in hoofdletters
  • Gebruik geen moeilijke woorden als het niet nodig is of niet bij je past (mensen prikken daar wel doorheen)