Powertip: Je Onderscheiden Met Microdata In Google

Foto van Martijn Heijmans - auteur van artikel
Martijn Heijmans - Dropshipping en Webwinkel Expert

Geplaatst: 12 januari 2012 in Artikelen


Je bent ze vast wel eens tegengekomen, sterren bij resultaten in de Google zoekresultaten. Naast sterren zie je soms ook andere extra informatie zoals video’s en plaatjes. Dit zal in het algemeen zorgen dat er meer mensen doorklikken naar jouw pagina, en dus krijg je meer bezoekers, precies wat je wilt als internet-marketeer of webwinkel eigenaar. Hoe het kan dat Google dit doet voor sommige websites maar voor anderen niet?

RDF in zoek resultaten

Deze websites maken gebruik van RDFa, ook wel bekend als rich snippets, micro-data of micro-formats. Dit is extra informatie  die je meegeeft aan de inhoud van je pagina’s. Het is eigenlijk heel simpel, je doet niets meer dan bepaalde zaken hap-klaar aan te bieden voor Google, die dan zelf besluit of hij die gebruikt. Het is al in 2009 geintroduceerd, maar niet veel websites maken er al gebruik van.

Hoe je zelf rich snippets kunt verkrijgen

[wp_ad_camp_1]

Er zijn vrij veel mogelijkheden, zo kun je rich snippets maken voor recensies, recepten, producten, personen, evenementen, bedrijven, muziek en video. Ik zal het gebruik van rich snippets voor producten uitlichten.

Je kunt al je producten vaak in één keer voorzien van rich snippets omdat de meeste e-commerce pakketen templates ondersteunen. Door eenmalig je template aan te passen, kun je de RDFa/rich snippets voor al je producten geldig maken. In dit artikel focus ik mij om microdata op je site te krijgen, omdat ik dit de netste en overzichtelijkste manier vind.

Je begint door  op je product template het volgende stukje code te plaatsen, ongeveer waar de eerste informatie over het product staat.

<div itemscope itemtype="http://data-vocabulary.org/Product">

Dit stukje vertelt Google dat je hem een item aanbied, en wel van het type ‘Product’. Vervolgens ga je dit item vullen met eigenschappen (properties -> prop). Deze eigenschappen wijs je toe, zodat Google begrijpt wat je bedoelt. Het aanwijzen doe je door eigenschappen van het product met tags te omvatten. Als ons rich snippet het merk en de productnaam moet tonen, dan doen we dat als volgt:

<span itemprop="brand">Merk</span> <span itemprop="name">Naam van het product</span>

Je ziet hier itemprop brand (merk) en itemprop name (naam). Door de tags om de merknaam en productnaam te zetten,  laat je Google weten wat het merk en de productnaam is.

Let op: je zet de tags om de text zonder opmaak dus <h1><span itemprop=””brand”>Merk</span></h1>

De rest is net zo simpel, en voor je het weet heb je een plaatje, beschrijving, category etc. gemarkeerd.  Natuurlijk niet vergeten om je markeringsblok af te sluiten met een </div>.

Er zijn best veel mogelijkheden, meer informatie over wat je kunt gebruiken kun je vinden op deze Google pagina en hier vind je de eigenschappen die je kunt gebruiken voor de eerder genoemde andere inhoud waar je een rich snippet van kunt maken. Telkens gebruik je een span tag met itemprop=”eigenschap”  met daartussen de waarde van de eigenschap.

Testen

Natuurlijk wil je weten of je het goed hebt gedaan. Daarvoor gebruik je het hulpprogramma om rich snippets te testen. Toch kan het zijn dat je rich snippets niet (direct) verschijnen in de zoekresultaten. De sites die ik heb gemaakt met rich snippets komen soms in de zoekresultaten met de rich snippets en soms zonder.

Het lijkt erop dat Google test of jouw rich snippets iets toevoegen, het alleen doet bij betrouwbare sites. Ook ondervond ik dat bij dezelfde site sommige resultaten wel met rich snippets worden getoond en sommigen niet.

Heb je vragen? Stel ze gerust, ik beantwoord ze graag!