Vaak Fout: Verkoop Voordelen, Geen Eigenschappen

Foto van Martijn Heijmans - auteur van artikel
Martijn Heijmans - Dropshipping en Webwinkel Expert

Geplaatst: 6 januari 2012 in Artikelen


Veel webshop eigenaren weten niet dat meer mensen je producten zullen kopen als ze op de hoogte zijn van de eigenschappen. Je kunt ze beter wijzen op de voordelen van het product. Dit lijkt logisch, maar toch gaat het vaak fout.

Het is makkelijk om eigenschappen van een product op je website te zetten, deze worden vaak door de fabrikant aangeleverd en voor potentiele klanten die vergelijken puur op de eigenschappen zijn ze ook nodig. Maar er is meer. Als je producten wilt verkopen moet je het gevoel van je klanten aanspreken, hoe gaat het product hun leven verbeteren? Als je dat doet, gaat je conversie omhoog, verkoop je meer en meer verkopen = meer winst! Hoe pak je dit nu aan?

Ik zal het uitleggen door middel van een simpel product, een voetbal. Eigenlijk niets anders dan een ronde vorm van leer of plastic in een bepaalde kleur, maar door te vertellen wat je ermee kunt, zul je er meer mee verkopen.

Eigenschappen

  • Rond
  • Van leer
  • Zwart-witte vlakken

Voordelen

Met deze zwart-witte lederen voetbal verveelt u kind zich nooit meer. Door samen te spelen met vriendjes oefent hij zijn sociale vaardigheden, en natuurlijk krijgt je kind zo ook zijn broodnodige beweging, goed voor zijn gezondheid!

Je ziet dat door een stap verder te denken je zo de voordelen kunt bedenken van iets simpels als een voetbal:

  • Uw kind verveelt zich niet meer
  • Oefent zijn sociale vaardigheden
  • Meer beweging

En je ziet dan ook nog dat je dan nog een stap verder kunt gaan, want bewegen word vaak gezien is als gezond.  Daaruit kunnen we concluderen dat deze simpele voetbal ook nog de gezondheid van het kind verhoogt, wat wil je nog meer!

Zo makkelijk is het, maar toch gaat het vaak fout.

Laten we het nog eens oefenen, nu met een wat ingewikkelder apparaat, een computer.
[wp_ad_camp_1]

Eigenschappen

  • Core i7 CPU
  • 4096 MB geheugen
  • 1 TB hardeschijf
  • GeForce GTS 450 1.5GB DDR5 Graphics Card
  • Windows 7

Veel mensen die de website van deze webwinkel eigenaar bezoeken zullen helemaal niet begrijpen wat deze termen inhouden. Daarom is het verstandig die mensen duidelijk te maken wat de voordelen zijn van deze computer. Natuurlijk vermeld je wel de daadwerkelijke specificaties op je product pagina, maar je probeert de klant eerst te verleiden door hem te wijzen op de voordelen.

Voordelen

We maken eerst een snel lijstje met voordelen, als tussenstap:

  • Snel
  • Veel ruimte om bestanden op te slaan
  • Gebruiksvriendelijk
  • Goede grafische prestaties

Daaruit kunnen we bijvoorbeeld het volgende herleiden:

Bespaar tijd en ergernissen met deze snelle, gebruikersvriendelijke computer. Verbaas vrienden en familie met flitsende zelfgemaakte filmpjes, en verveel je nooit meer door het spelen van de nieuwste games. Dankzij de grote hardeschijfruimte heb je altijd ruimte om waardevolle herinneringen als filmpjes en videos op te slaan.

Een computer heeft natuurlijk veel meer specificaties, dus bij de daadwerkelijke verkoop van een computer op je site, kun je nog veel creatiever zijn!

Conclusie

Denk niet vanuit eigenschappen van het product, maar hoe het het leven van de klant gaat verbeteren.  Zet daarom wel de specificaties ergens op je site, maar laat de voordelen vooral prominent zien. Er zijn rationele kopers, maar veel mensen kopen ook op gevoel, haal ze binnen met deze tip!